هرچقدر استراتژي جامعي براي بازاريابي داشته باشيد، باز از دانستن نكاتي جهت هدف گيري دقيق مشتريان محصولات و خدمات تان بي نياز نخواهيد بود. در ذيل هفتاد و سه نكته بازاريابي براي كليه كسب و كارهاي خرد و كلان ارائه مي گردد.
ايده هاي كلي
نگذاريد روزتان بدون پرداختن به حداقل يك فعاليت بازاريابي شب شود
درصدي از درآمد ناخالص خود را به عنوان بودجه ساليانه بازاريابي تعيين كنيد.
هر سال اهداف خاص بازاريابي را تعيين و هر سه ماه يك بار آنها را ارزيابي و تنظيم نماييد.
يك پوشه براي نگهداري ايده هاي بازاريابي اختصاص دهيد.
هر روز و هر ساعت كارت ويزيت را همراه تان داشته باشيد.
بازار هدف
نسبت به تحولاتي كه شايد روي بازار هدف، محصول يا استراتژي بازاريابي شما تاثير بگذارد، هوشيار باشيد.
مطالعات تحقيق بازاريابي درباره حرفه، صنعت، محصول و گروه هاي بازار هدف خود را بخوانيد.
آگهي هاي رقباي خود را گردآوري كنيد و با مطالعه آنها، اطلاعاتي درباره استراتژي، ويژگي ها و مزاياي محصولات آنها به دست آوريد.
از مشتريان بپرسيد چرا شما را انتخاب كردند و خواستار توصيه هايي براي بهبود كيفيت شويد.
از مشتريان سابق بپرسيد چرا شما را رها كردند.
توسعه محصول
يك محصول جديد ارائه دهيد.
نسخه اي ساده تر، ارزان تر يا كوچك تر از محصول خود پديد آوريد.
نسخه اي شكيل تر، گران تر، سريع تر يا بزرگتر از محصول خود ارائه دهيد.
آموزش ، منابع و اطلاعات
براي كاركنان خود يك صندوق پيشنهادات بگذاريد.
در سمينارهاي بازاريابي حضور يابيد.
كتاب هاي بازاريابي را بخوانيد.
مشترك نشريات مكتوب و اينترنتي بازاريابي شويد.
هرماه يك جلسه بازاريابي با كاركنان يا مباشران خود بگذاريد تا درباره استراتژي و وضعيت بازار بحث كنيد و ايده هاي تازه بگيريد.
يك مشاور بازاريابي جهت همفكري استخدام كنيد.
قيمت گذاري و پرداخت
ساختار قيمت گذاري تان را تجزيه و تحليل كنيد و ببينيد كجاي آن نياز به اصلاح و تنظيم دارد.
به مشتريان ثابت، هدیه دهيد.
در زمانهای خاص محصول ویژه با تخفیف ارائه نمایید.
ارتباطات بازاريابي
براي مشتريان كنوني و بالقوه تان يك خبرنامه منتشر كنيد.
بروشوري از محصولات و خدمات تان را چاپ كنيد.
همراه بروشورهاي خود يك برگه نظرسنجي بگنجانيد كه پول تمبرش را شما پرداخته ايد. بدين ترتيب مي توانيد بازخورد ارزشمندي از مشتريان دريافت كنيد.
يادتان باشد كارت ويزيت درون جعبه كارايي ندارد، حتما آن را پخش كنيد. به هر مشتري بالقوه دو كارت ويزيت و بروشور بدهيد تا يكي را نگه دارد و ديگري را به دوستانش بدهد.
براي هركدام از بخش هاي بازار هدف تان يك كارت ويزيت و بروشور خاص طراحي كنيد، (مثلا يكي براي سازمان ها و نهادهاي دولتي و يكي براي كاسب كارها و مصرف كنندگان)
يك پوستر يا تقويم با آرم شركت تان چاپ كنيد و به مشتريان هديه بدهيد.
روي سربرگ، برگه هاي فاكس يا صورتحساب، شعار يا جمله اي در وصف فعاليت خود به چاپ برسانيد.
در بروشورهاي خود نظرات مثبت مشتريان درباره كالا و خدمات خود را به چاپ برسانيد.
براي بازاريابي به شيوه پست مستقيم از پاكت هاي رنگي يا بزرگ استفاده كنيد تا كنجكاوي گيرنده را برانگيزد
رابطه با رسانه ها
از انتشار نشريات و سایت های جديد متوجه شويد تا اخبار خود را به رسانه و فرد مناسب بفرستيد.
در سایتها و فروم ها و رومه هاي عادي يا اقتصادي و نشريات تخصصي مطلب بنويسيد.
مقاله اي به قلم خود چاپ كنيد و نسخه هاي آن را براي همكاران تان بفرستيد و یا در فروم ها منتشر کنید
يكصدمين، پانصدمين يا يكصد هزارمين مشتري خود را در سایت خود معرفي كنيد.
يك جايزه ساليانه به راه اندازيد و آن را در بوق و كرنا كنيد. مثلا مي توانيد به بهترين كارمند سال شركت يا سازمان خود جايزه بدهيد.
اخبار خود را همراه عكس مربوطه به مطبوعات و سایتها بفرستيد.
مرتبا سایتها و رومه ها و مجلات را براي يافتن فرصت هاي روابط عمومي بخوانيد.
براي سایتها و مطبوعات مقالات راهنما» درباره حوزه تخصصي كسب و كارتان بفرستيد
خدمات مشتري و رابطه با مشتري
از مشتريان تان بخواهيد كه بازگردند.
تماس هاي تلفني مشتريان را بدون فوت وقت پاسخ دهيد.
روي دستگاه پيامگير تلفن، اطلاعات مهم مانند ساعات كار شركت، مكان و فرد پاسخگو را ضبط كنيد.
روي دستگاه پيامگير تلفن، پيامي بيادماندني يا نكته روز» را ضبط نماييد.
براي مشتريان تان نمايش يا هر رويداد جالب ديگر را سازماندهي كنيد يا بليت تئاتر و سينما و. برايشان بفرستيد.
در دفترتان با حضور مشتريان يك سمينار برگزار كنيد.
تشكرنامه هاي دستنويس خوش خط براي مشتريان بفرستيد. مي توانيد براي جشن تولدشان يا ساير مناسبت هاي سال، كارت تبريك ارسال كنيد.
مقالات جالب را كپي كنيد و همراه كارت ويزيت و بروان براي مشتريان كنوني يا بالقوه بفرستيد.
بخشي از وب سايت خود را به نظرات مشتريان اختصاص دهيد.
تبليغات
در فصل هاي اوج فعاليت تجاري براي كسب و كارتان تبليغ كنيد.
يك ایمیل و شماره تلفن راحت و بياد ماندني بگيريد.
براي سايت اينترنتي خود، آدرس بيادماندني انتخاب كنيد و آن را در كليه ارتباطات بازرگاني قيد نماييد.
از طريق پست مستقيم، كسب و كار خود را مشتركا با ساير حرفه اي ها تبليغ كنيد.
در يك دايركتوري ويژه يا كتاب زرد تبليغ نماييد.
در همه سایتهایی که تبلیغ رایگان میپذیرند تبلیغ کنید.
به منظور دستيابي به بازارهاي خارجي، آگهي دو يا چند زبانه چاپ كنيد. اين آگهي را در نشريه اي پرمخاطب قرار دهيد.
به مشتريان خود هداياي تبليغاتي نظير خودكار، پدماوس يا ماگ بدهيد.
درون پاكت نامه يا مرسولات پستي، چيزي برجسته بگذاريد تا كنجكاوي گيرنده تحريك شود.
برچسب هاي جالبي براي نصب روي شيشه اتومبيل طراحي و بين مشتريان توزيع كنيد.
آگهي هاي خود را كدگذاري و نتايج شان را دنبال كنيد.
حامي مالي يك مسابقه ورزشي يا برنامه راديويي و تلويزيوني شويد.
رويدادهاي ويژه
در دبيرستان ها سخنراني كنيد و به دانشجويان درباره حرفه آينده شان توصيه كنيد.
بخشي از وقت و پول خود را به سازمان هاي خيريه يا غيرانتفاعي اختصاص دهيد و نتايج آن را در مطبوعات و سایتها به چاپ برسانيد.
يك سي دي يا فيلم آموزشي درباره خدمات خود تهيه كنيد و رایگان توزیع نمایید.
كتاب تاليف كنيد
ايده هاي فروش
رومه ها و نشريات تخصصي را براي به دست آوردن فرصت هاي تازه تجاري و آگاهي يافتن از عزل و نصب هاي شركت ها بخوانيد.
شعارها و استراتژي هاي بازاريابي تان را به اطلاع وكيل، حسابدار، بانكدار، تعميركار و كانون تبليغاتي تان برسانيد و بدين ترتيب نيروي فروش خود را به رايگان گسترش دهيد.
ساعات فعاليت خود را افزايش دهيد.
حتي در ايام تعطيل گروهي را جهت ارائه خدمات به مشتريان اختصاص دهيد.
نمونه هاي محصولات خود را در دفترتان به نمايش بگذاريد.
به مشتريان سابق تلفن بزنيد , ایمیل بزنید و يا برايشان نامه بفرستيد تا آنها را دوباره جذب كنيد.
از طريق اينترنت سفارش بگيريد.
به مشتريان اينترنتي خود اطمينان دهيد كه سيستم امنيتي سايت شما قابل اعتماد است.
از زمان پاسخگويي به سفارش ها بكاهيد و روند سفارش مجدد را تسهيل كنيد.
نوشته : جويس بوسك Joyce Bosc
بر گرفته از : رومه تفاهم
چگونه غیر مستقیم در اعماق ذهن مشتری نفوذ کنیم؟
كنيد ,يا ,مشتريان ,يك ,بازاريابي ,دهيد ,خود را ,كنيد و ,را به ,به مشتريان ,را در ,دستگاه پيامگير تلفن،
درباره این سایت